اهمیت تغذیه، رژیم غذایی و مکمل ها در بدن‌سازی
اهمیت تغذیه، رژیم غذایی و مکمل ها در بدن‌سازی
اهمیت تغذیه، رژیم غذایی و مکمل ها در بدن‌سازی

اهمیت تغذیه، رژیم غذایی و مکمل ها در بدن‌سازی

هدف یک بدن‌ساز هیچگاه با تمرکز روی یک جنبه محقق نمی‌شود. مقدار صحیح و انتخاب درست نوع تمرینات، رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها، ریکاوری، ذهنیت و ژنتیک همگی از عوامل موثر در رسیدن به بدنی ایده‌آل هستند. انتخاب درست یک رژیم غذایی بسیار حائز اهمیت است چرا که آن چه می‌خورید، انرژی لازم برای یک تمرین سخت را فراهم می‌کند و این مواد مغذی هستند که به تقویت پتانسیل عضلات کمک می‌کنند.

تمرین عضلات
همانطور که می‌دانید، برای رشد عضلات شما فقط باید آن‌ها را تحریک کنید و با فشار زیاد فقط باعث صدمه زدن به آن‌ها می‌شوید. توجه داشته باشید که تمرینات سبب پارگی بافت ماهیچه‌ها می‌شوند. تار‌های عضلانی طی تمرینات شدید، حتی با مقدار استقامت و تکرار صحیح نیز آسیب می‌بینند؛ و در طول زمان که با این فشارها تطبیق می‌یابند، بزرگتر و قوی‌تر خواهند شد. در این هنگام است که شما می‌بایست شدت تمرینات و میزان وزنه‌ها را افزایش دهید. استفاده از وزنه‌های یکسان برای مدتی طولانی از اشتیاق عضلات به واکنش می‌کاهد و پرورش آن‌ها متوقف می‌شود.

اهمیت رژیم و مکمل‌ها
برای آن که عضلات در بهترین وضعیت قرار گیرند، باید به بدن نوع و مقداری صحیح از مواد غذایی برسد که زمان بندی درستی نیز داشته باشد. تعادل صحیح نسبت ماکروها (پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها) و میکروها (ویتامین‌ها، مواد معدنی و …) بسیار مهم است. مقدار و فاصله زمانی درست آن ها را می‌توانید در دیگر مطالب سایت مطالعه کنید. به طور خلاصه، اهمیت توجه به نسبت ماکروها و میکروها در آن است که فاصله زمانی درست مصرف آن‌ها می‌تواند به سرعت رشد عضلات کمک کند. به عنوان مثال، یک وقفه بیش از دو ساعت بین مصرف مکمل‌ها، سنتز پروتئین‌ها و پر شدن دوباره عضلات از گلیکوژن را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و مصرف کربوهیدرات یا پروتئین به صورت مایع بلافاصله بعد از تمرینات تاثیر زیادی در افزایش روند آنابولیسمی (سوخت و ساز سازنده) بدن دارد.

ریکاوری و رشد عضلات
ما همیشه به امید رسیدن به بهترین کیفیت، تا خستگی کامل بدن در باشگاه تمرین می‌کنیم. در حالی که استراحت کافی و ریکاوری بدن نقش مهمی در تطبیق عضلات و در نتیجه رشد آن‌ها دارد. رشد بهینه عضلات زمانی پدید می‌آید که استراحت کافی به آن‌ها اختصاص یافته باشد. این بدان معنست که تمرینات گروه ماهیچه‌ای مشابه نباید در روزهای متوالی باشند و حداقل 48 ساعت زمان برای ریکاوری می‌تواند به اجرا بهتر تمرینات کمک کند. حال می‌توانید از رشد حداکثری عضلاتتان لذت ببرید!

خواب و افزایش حجم
همه ما تجربه آن را داشته‌ایم که یک خواب خوب چطور می‌تواند روند فکری و جسمی ما را بهبود ببخشد. به بدن‌سازان توصیه می‌شود که 8 تا 10 ساعت در روز بخوابند. کمبود خوابی باعث دیابت و افزایش مقاومت انسولین در خون می‌شود. همچنین توانایی شناخت و توجه را کم کرده، مقدار ترشح هورمون‌ها و تولید کورتیزول (نوعی استرویید) را تغییر داده و در قدرت التیام، عادت‌های غذایی و اشتها تاثیرات ناگواری می‌گذارد. همه این موارد می‌توانند بر ریکاوری تمرینات تاثیر گذارند و شما را از رسیدن به هدف یک بدن‌سازی با کیفیت دور کنند.

تغذیه چه قدر اهمیت دارد؟
نظرات متفاوتی درمورد میزان تاثیرگذاری هر یک از عوامل ذکر شده وجود دارد. نظر نویسندگان این مطلب در مورد این عوامل به هم پیوسته بدین صورت است: 65 درصد رژیم غذایی و مکمل‌ها، 20 درصد تمرین و 15 درصد ریکاوری. در نتیجه، رژیم غذایی و مکمل‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند که به دنبال آن انجام تمرینات و توجه به ریکاوری‌ها می‌توانند به یک بدن‌سازی ایده‌آل تبدیل شوند.

نظرات